Poj?cie "sekcja" w ka?dej OSP jest powszechnie znane, ale wiedza na temat sekcji pozostawia ju? tu i ówdzie troch? do ?yczenia. Spróbujmy zatem przybli?y? sobie wa?niejsze informacje o tej jednostce, cho?by z tego wzgl?du, ?e ka?dy stra?ak czynny powinien by? do jakiej? sekcji przypisany.
Zgodnie z definicj? sekcja jest najmniejsz? jednostk? taktyczn? stra?aków (ratowników) dysponuj?cych odpowiednim sprz?tem, zdolnych do podj?cia okre?lonych zada?. W ochotniczych stra?ach po?arnych stanowi np. za?og? jednego samochodu ga?niczego (niekiedy specjalnego). W Pa?stwowej Stra?y Po?arnej (warto dla odró?nienia zapami?ta?) najmniejsz? jednostk? taktyczn? jest zast?p. Wracajmy jednak do OSP. W warunkach dzia?alno?ci spo?ecznej podzia?u na sekcje dokonuje si? zazwyczaj w sposób mniej precyzyjny ni? w PSP. Owszem, tworzone s? jednostki, przypisuje si? nawet poszczególnym ich cz?onkom okre?lone funkcje na okresy sta?e, ale czyni si? to g?ównie dla osi?gni?cia celów szkoleniowych, organizacyjnych lub podczas przygotowa? do startów w zawodach sportowo-po?arniczych. W celach operacyjno-taktycznych sekcje formowane sa dora?nie, a czas formowania mie?ci? si? musi mi?dzy og?oszeniem alarmu a dojazdem do miejsca zdarzenia. Z uwagi na fakt, ?e nigdy nie wiadomo, którzy strazacy przybiegn? na alarm dzia?anie to jest pospieszne i niewygodne. Jest jednak niestety potrzebne, bo bez podzia?u ról w?ród cz?onków za?ogi trudne by?oby lub niemo?liwe wykonanie zadania ratowniczego.
Ochotnicze stra?e dziel? si? wed?ug typów na M i S. Stra?e typu M nie posiadaj? samochodu po?arniczego, a sprz?t ga?niczy umieszczaj? na przyczepie, która w razie po?aru mo?e by? poci?gni?ta przez podstawowy ?rodek transportu. Stra?e typu S dysponuj? jednym lub wi?ksz? liczb? samochodów. W zale?no?ci od typu OSP powinna by? przygotowana do wystawienia ró?nej ilo?ci sekcji, a wi?c w ró?ny sposób powinna formowa? struktur? ca?ego pododdzia?u bojowego. Np. stra? typu S-2 ma by? zdolna do wystawienia dwóch sekcji samochodowych i jednej z motopomp?. W zale?no?ci od rodzaju samochodów ró?ne te? b?d? sk?ady sekcji (za?óg) tworzonych podczas jazdy do po?aru.
Generalnie przyjmuje si?, ?e w sk?ad wchodzi od 2 do 10 strazaków. Funkcje w strukturze rozbudowanej przedstawiaj? si? nast?puj?co:
- Dowódca sekcji |
- Przodownik I roty |
- Przodownik III roty |
- Pomocnik I roty |
- Pomocnik III roty |
- Przodownik II roty |
- Kierowca - mechanik |
- Pomocnik II roty |
- ??cznik |
Pe?nej, sk?adajacej si? z trzech rot struktury nie wykorzystuje si? przktycznie podczas walki z po?arami. B?d?ce w dyspozycji OSP pojazdy po?arnicze umo?liwiaj? najcz??ciej wyjazd do po?aru sekcji sk?adaj?cej si? z sze?ciu, czterech lub tylko z trzech osób. W sk?adzie ka?dej sekcji jest dowódca i mechanik (kierowca-mechanik). Pozostali jej cz?onkowie, w zale?no?ci od mo?liwo?ci i potrzeb, tworz? jedn?, dwie lub trzy roty. W zale?no?ci od rodzaju pojazdu umieszczenie stra?aków w jego wn?trzu przedstawia si? nast?puj?co:
GBA 2,5/16 GBM 3/8 GBAM 2/8+8 GLM 8 |
| GCBA 6/32 (Jelcz)
| |
?ród?o: Dodatek do czasopisma "Magazyn Ratowniczy 998" nr 3/2002