Szyby w pojazdach usuwa si? w celu lub przypadku:
- przewietrzenia wn?trza
- stworzenia dost?pu do ?rodka pojazdu
- otwarcia zablokowanych drzwi, usuwania dachu i aby nie powodowa? dodatkowego zagro?enia dla uwi?zionych
Szyby mog? by? usuwane r?cznie (opuszczane korbk?) lub elektrycznie (gdy dzia?a elektryczny mechanizm opuszczania szyb), a tak?e wyjmowane lub wybijane. Rozró?nia si? szyby wykonane ze szk?a hartowanego (p?kaj? na male?kie kawa?ki) lub laminowane.
Szyby ??czone s? z nadwoziem poprzez:
- wklejanie i wtapianie na gor?co
- klej (ta?m? klej?c?) umo?liwiaj?cy wklejenie szyby bezpo?rednio w karoseri?
- gumowe uszczelki
- uszczelki z chromowan? kraw?dzi?
Do usuwania szyb stosuje si? nast?puj?ce narz?dzia:
- wybijaki spr??ynowe - do szyb hartowanych
- specjalne no?e i pi?y do szyb laminowanych
- poduszki pneumatyczne do wypychania szyb
- m?otki, toporki, ?omy lub tym podobne narz?dzia rozbijaj?ce szk?o
- przyssawki, ?rubokr?ty, no?e lub d?uta
- specjalne wybijaki i przecinaki do szyb samochodowych oferowane przez ró?ne firmy
Czasem skuteczn? metod? jest wypychanie szyb nogami od ?rodka pojazdu.
Usuwanie szyb mocowanych uszczelkami. Podejmuj?c si? tego stosunkowo prostego zadania, najlepiej u?y? przyssawki umieszczonej w rogu szyby lub przy jej kraw?dzi, tak aby uzyska? jak najwi?kszy efekt przy wyci?ganiu szyby z uszczelki. Je?li laminowana szyba jest p?kni?ta, przyssawk? nale?y umieszcza? na jak najwi?kszym ca?ym kawa?ku szk?a. Aby unikn?? ko?ysania rozbitym pojazdem, nale?y nacina? uszczelk? w miar? wyci?gania szyby. Najpierw za pomoc? ?rubokr?ta wyjmuje si? chromowan? kraw?d? uszczelki, nast?pnie nale?y przy?o?y? nó? lub d?uto do szyby i przeci?? wzd?u? szyby oko?o jednej trzeciej uszczelki. Gdy szyba jest obluzowana, mo?na j? wypchn?? od ?rodka lub podwa?y? ?rubokr?tem i wyj??. Poniewa? wyci?gane szyby mog? pop?ka?, przed rozpocz?ciem pracy trzeba poszkodowanych przykry? np. kocem, a najlepiej przezroczyst? foli?. Ratownik powinien pracowa? w r?kawicach i okularach ochronnych.
Usuwanie wklejonych szyb przednich. Szyby wklejone stanowi? powa?ny problem, gdy wyst?puje konieczno?? ich usuni?cia. Bardzo mocno wspieraj? konstrukcj? pojazdu i mo?e si? zdarzy?, ?e nawet po przeci?ciu s?upków podniesienie dachu bez usuni?cia szyby b?dzie niemo?liwe. Pos?uguj?c si? du?ym ?rubokr?tem, nale?y obluzowa? i zdj?? plastikowe os?ony zakrywaj?ce boczn? i górn? kraw?d? szyby. W niektórych modelach mog? wyst?pi? dodatkowo metalowe zatrzaski, je równie? trzeba usun??.
Do laminowanej szyby mocuje si? przyssawk?, a w ?rodkowa cz??? górnego spojenia wprowadza nó?. Przeci?? nale?y a? do dolnego rogu. Operacj? powtarza si? z drugiej strony pojazdu. Ostrze no?a trzeba umie?ci? w jednej linii z kraw?dzi? szyby i pos?u?y? si? nim do przedziurawienia spoiny. Nó? obróci?, pochyli? i dokona? ci?cia. Pos?uguj?c si? przyssawk?, odginamy szyb? na mask? pojazdu. Spowoduje to zerwanie spoiny w dolnej cz??ci szyby. Przy odginaniu szyby konieczne jest zabezpieczenie ofiary i ratowników.
Je?li zachodzi konieczno?? usuni?cia tylnych szyb, mo?na je ca?kowicie wyci??. Je?li nie ma na to czasu , szyby z hartowanego szk?a pozostawia si? i przecina no?ycami przy przecinaniu s?upków dachu. Mo?na te? je zbi? i wypchn?? od?amki do wn?trza, po uprzednim zabezpieczeniu ofiar i ratowników.
Trzeba pami?ta?, by przed wybijaniem szyb ostrzec ofiary, personel medyczny i innych ratowników, bowiem od?amki mog? kaleczy?, a szk?o p?kaj?ce wydaje g?o?ny d?wi?k.
?ród?o: "Wypadki w komunikacji drogowej" - Maciej Schroeder, Fundacja EDURA 2002 r.