Strona G?ówna ˇ Statut OSP ˇ Cz?onkowie OSP ˇ Galeria ˇ LinkiSaturday, November 30, 2024
O nas
Aktualno?ci
Historia dzia?alno?ci
Statut OSP
Wyposa?enie
W OSP ??kawka
Zarz?d OSP ??kawka
Komisja Rewizyjna
Cz?onkowie OSP ??kawka
M?odzie?owa ?e?ska Dru?yna
Multimedia
Forum
Galeria
Video
Poradnik stra?acki
O serwisie
Redakcja
Kontakt
Szukaj
Linki
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 20
Nieaktywowany Użytkownik: 31
Najnowszy Użytkownik: Stefanosiu
Szkolenia
Szkolenia 2007
Wydarzenia
PonWtŚrCzwPiSoNie
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Gaszenie samochodów
     Stosunkowo najmniej problemów stwarza gaszenie samochodów osobowych. Pojazdy te s? niedu?e, a konstrukcja wszystkich jest do siebie zbli?ona. Nie ma wi?c problemów z przeprowadzeniem rozpoznania. Wystarczy rzut oka, aby stwierdzi?, czy wewn?trz nie znajduj? si? zagro?eni ludzie. Druga czynno??, podczas prowadzenia rozpoznania, polega na sprawdzeniu, jakim paliwem nap?dzany jest samochód. Takie krótkie rozpoznanie dotyczy jednak po?aru jednego samochodu osobowego. Sytuacja komplikuje si? nieco, gdy ogie? opanowuje wi?ksz? liczb? pojazdów, np. w efekcie zderzenia lub karambolu oraz sytuacji, kiedy wewn?trz aut znajduj? si? uwi?zieni ludzie.

     Przyst?puj?c do gaszenia staramy si? nie powodowa? wzrostu intensywno?ci po?aru. Nie otwieramy wi?c bez potrzeby drzwi, okien, maski przykrywaj?cej silnik. Je?li po?ar nie jest intensywny, nale?y wy??czy? pracuj?cy silnik, odci?? dop?yw paliwa, a tak?e (w przypadku po?aru instalacji elektrycznej) od??czy? g?ówny przewód elektryczny od akumulatora. Ma?y po?ar, np. silnika lub instalacji elektrycznej, mo?na ugasi? za pomoc? koca lub przy u?yciu np. ga?nicy proszkowej. Po wprowadzeniu pod mask? ?rodka ga?niczego nale?y przymkn?? mask?, aby ograniczy? dop?yw powietrza. Do gaszenia samochodów raczej nie zaleca si? u?ywania dwutlenku w?gla. W przypadku braku ?rodków ga?niczych mo?na ewentualnie wykorzysta? piasek. Rozwini?ty po?ar samochodu najlepiej gasi? przy u?yciu piany ga?niczej. Mo?na te? zastosowa? pr?d wody. Podczas po?aru auta nap?dzanego gazem nale?y pami?ta? o szybkim zbiciu p?omienia i ch?odzeniu wod? zbiornika z gazem. Gasz?c samochód nale?y bra? pod uwag? mo?liwo?? wybuchu zbiornika z paliwem. W zwi?zku z tym przede wszystkim trzeba odsun?? znajduj?cych si? w pobli?u ludzi na bezpieczn? odleg?o??.

     Znacznie wi?ksze rozmiary osi?gaj? po?ary samochodów ci??arowych, a ich charakter uzale?niony jest w du?ym stopniu od wielko?ci i rodzaju przewo?onego ?adunku. Prowadz?c rozpoznanie nale?y wykona? nie tylko te czynno?ci, na które zwrócono uwag? wcze?niej, ale tak?e rozpozna? rodzaj przewo?onego ?adunku, aby wypracowa? odpowiednie metody dzia?ania i dobra? rodzaj ?rodka ga?niczego. Je?li na skrzyni ?adunkowej znajduje si? materia? po?arowo niebezpieczny (a wi?c toksyczny, wybuchowy lub ?r?cy), nale?y bezwzgl?dnie wezwwa? do akcji zast?py specjalistyczne PSP i zabezpieczy? miejsce zdarzenia do czasu przybycia tych zespo?ów. Podczas dzia?a? ratowniczo-ga?niczych przy samochodach ci??arowych (zw?aszcza cysternach) mo?emy si? spotka? z rozlewiskami przewo?onych cieczy lub paliwa nap?dowego. Rozlewiska mo?emy pokry? pian? ga?nicz?, przysypa? piaskiem lub (je?li mamy takie mo?liwo?ci) zneutralizowa?. ?adunki, które p?on? bez wytwarzania szczeólnych zagro?e?, mo?emy gasi? przy u?yciu piany lub wody. P?on?ce opony gasimy intensywnymi pr?dami wody pami?taj?c, ?e po przerwaniu podawania ?rodka ga?niczego opony mog? zap?on?? ponownie. Po?ary, których miejscem jest droga stwarzaj? zagro?enie nie tylko dla innych u?ytkowników dróg, ale tak?e dla ratowników. Dlatego te? na czas trwania akcji droga (lub jeden pas) powinna by? zamkni?ta dla ruchu i odpowiednio oznakwana. Pojazdy ratownicze powinny by? ustawione tak, aby os?ania? pracuj?cych ratowników. Je?li dojdzie do po??ru w wyniku karambolu na sporym parkingu, nale?y zbi? wod? p?omienie na p?on?cym poje?dzie, nast?pnie pokry? p?on?cy samochód pian? ci??k? i pod os?on? pr?dów wodnych wycofywa? zagro?one pojazdy ze strefy po?aru. Sposób dzia?ania b?dzie oczywi?cie uzale?niony od warunków po?arowych i mo?liwo?ci technicznych stra?y po?arnych.

?ród?o: "Wypadki w komunikacji drogowej" - Maciej Schroeder, Fundacja EDURA 2002 r.
Kalendarz 2009
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Ankieta dla Użytkowników
Co s?dzisz o naszym serwisie?

Jest super

Jest OK

Móg?by by? lepszy

Jest fatalny

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Brak postów.
Copyright © 2006 2009 OSP ??kawka

535812 Unikalnych wizyt
Powered by PHP Fusion © 2007
X-pload Theme by BMG Design