Prawid?owe oznakowanie i zabezpieczenie miejsca wypadku zapewnia bezpiecze?stwo zarówno poszkodowanym, osobom postronnym, jak równie? ratownikom udzielaj?cym pomocy. Do oznakowania mo?na wykorzystywa?:
- ta?my odblaskowe
- lampy pulsacyjne
- sto?ki ostrzegawcze, zapory i znaki drogowe
- trójk?ty ostrzegawcze
- samochody s?u?b
- ratowniczych z w??czonymi ?wiat?ami alarmowymi
- samochody prywatne z w??czonymi ?wiat?ami awaryjnymi
- umundurowanych ratowników wyposa?onych w lizaki, latarki, pa?eczki sygnalizacyjne itp.
Wybieraj?c sposób znakowania nale?y uwzgl?dni? m.in. uwarunkowania terenowe (zakr?t, wzniesienie), atmosferyczne (mg?a, oblodzenie, ciemno?ci), nasilenie i szybko?? ruchu (zasada "100 metrów przed" na drogach szybkiego ruchu) oraz mo?liwo?ci osobowo-sprz?towe.
Miejsce wypadku niezale?nie od jego oznakowania, powinno by? równie? zabezpieczone. W tym celu:
- wy??czamy zap?on i wyjmujemy kluczyki ze stacyjki uszkodzonego pojazdu
- rozwijamy i przygotowujemy do u?ycia pr?dy ga?nicze piany lub wody
- pokrywamy odpowiednimi ?rodkami rozlewiska paliw
- likwidujemy wycieki gazowego paliwa
- przugotowujemy stanowiska podr?cznego sprz?tu ga?niczego
- odsuwamy gapiów i odci?gamy w bezpieczne miejsce pojazdy zagro?one lub utrudniaj?ce akcj?
- wst?pnie stabilizujemy pojazd
- wskazane jest równie? wyznaczanie stref:
- pierwszej o promieniu 5m, w której dzia?aj? ratownicy bezpo?rednio realizuj?cy zadania ratownicze,
- drugiej o promieniu 10m, w której nast?puje przygotowanie sprz?tu.
Oznakowuj?c i zabezpieczaj?c miejsce wypadku, pami?tajmy zw?aszcza o w?a?ciwym zabezpieczeniu realizuj?cych te zadania stra?aków. Oni sami musz? by? widoczni i zaopatrzeni w sprz?t ochronny, dobrany w zale?no?ci od sytuacji. Nie zawsze dysponowana do akcji jednostka OSP ma za zadanie uwolni? poszkodowanych uwi?zionych w samochodach. Cz?sto wzywana jest do zlikwidowania wyciekaj?cego z baku paliwa - zagra?aj?cego ?rodowisku naturalnemu. Tok ratowniczego post?powania b?dzie wtedy uzale?niony od: palno?ci paliwa (benzyna - ropa), ozmiarów rozlewiska, pod?o?a (gleba - asfalt), okolicznej infrastruktury (studziemki kanalizacyjne) i innych terenowo-sytuacyjnych uwarunkowa?.
Zabezpieczaj?c teren akcji, najlepiej zastosowa? jedn? lub kilka z wymienionych poni?ej metod dzia?ania:
- pokryc pian? ga?nicz? ?atwo palne rozlewiska paliwa
- obwa?owa? teren, nie dopuszczaj?c do nadmiernego rozlewu (zw?aszcza z asfaltu w kierunku gleby) lub wyp?yni?cia cieczy do kanalizacji ulicznej
- zastosowa? preparaty do usuwania ska?e? olejowych i t?uszczowych
- zastosowa? sorbenty wch?aniaj?ce paliwa i oleje
- zabra? tzw. odpady poakcyjne.
?ród?o: "Wypadki w komunikacji drogowej" - Maciej Schroeder, Fundacja EDURA 2002 r.
|